Vai jauna profesija – influenceris?

Pēdējo gadu laikā influenceri jeb viedokļu līderi (tiek saukti arī par iedvesmotājiem) ir kļuvuši īpaši populāri gan sociālo tīklu lietotāju, gan dažādu uzņēmumu vidū, kas algo influencerus mārketinga vajadzībām. Vai tiešām mūsdienās var apgalvot, ka viedokļu līderis ir jauna un sabiedrībā jau iesakņojusies profesija?

Kas ir influenceris?

Sociālo mediju un digitālā mārketinga pasaulē par influenceriem sauc personas, kuras spēj ietekmēt citu cilvēku pirkšanas paradumus, daloties ar kāda veida oriģinālu – bieži vien sponsorētu – saturu tādu sociālo mediju platformās kā Instagram, YouTube, Snapchat u. c. Šī ietekme rodas viedokļu līderu autoritātes, zināšanu dēļ, vai arī pateicoties ciešai saiknei ar savu auditoriju. Būtībā tieši sekotāju skaits lielā mērā padara influencerus par viedokļu līderiem. Par influenceri var kļūt jebkurš, svarīgākais ir atrast savu nozari, nišu un piesaistīt attiecīgo auditoriju.

Tomēr būt par viedokļu līderi ilgtermiņā nav nemaz tik vienkārši – influenceriem ir nepārtraukti jāveido saturs, kas ir oriģināls, interesants, izklaidējošs un kas spēj piesaistīt pēc iespējas lielāku auditorijas uzmanību.

Bieži vien dažādu zīmolu pārstāvji paši uzrunā influencerus, lai tie iekļauj informāciju par produktu vai pakalpojumu savu sociālo tīklu komunikācijā par atalgojumu vai apmaiņā pret šī zīmola precēm vai pakalpojumiem.

Kā tiek iedalīti visi pasaules influenceri?

Viedokļu līderus var iedalīt dažādās kategorijās, piemēram, tos visbiežāk iedala pēc sekotāju skaita un satura veida. Influenceru pakalpojumus jau izsenis izmantoja mārketinga un reklāmas vajadzībām. Sākumā uzņēmumi izmantoja slavenības un sportistus, lai tie reklamētu produktu televīzijā un radio. Taču līdz ar sociālo mediju triumfa gājienu, arī citi influenceru veidi kļuva ļoti populāri.

Influenceru grupas pēc sekotāju skaita

Pēc sekotāju skaita viedokļu līderus iedala slavenībās, mega influenceros, makro influenceros, mikro influenceros un nano influenceros.

Slavenības ir plaši pazīstamas personības ar prestižu sociālo mediju statusu un auditoriju, kas pārsniedz piecus miljonus sekotāju. Mega influenceri tiek ierindoti līdzīgā kategorijā kā slavenības, jo viņiem ir no viena līdz pieciem miljoniem liela sekotāju armija. Savukārt makro influenceri ir sociālo mediju superzvaigznes, kuru sekotāju skaits ir no 500 tūkstošiem līdz vienam miljonam. Par mikro influenceriem sauc vienkāršus cilvēkus, kuri kļuvuši pazīstami ar savām zināšanām kādā šaurā nišā un kuru auditorija sasniedz no 10 tūkstošu līdz 50 tūkstošu sekotāju skaitu. Visbeidzot nano influenceri ir jaunākais influenceru veids, tie ir cilvēki ar salīdzinoši mazu sekotāju skaitu (no viena līdz 10 tūkstošiem sekotāju), kuri ir eksperti ļoti specializētā jomā.

Influenceru grupas pēc satura veida

Viedokļu līderus iedala arī pēc satura veida un kanāla veida, tas ir, kurā no sociālo mediju kanāliem darbojas attiecīgais influenceris. Piemēram, pastāv Instagram influenceri jeb tā sauktie "instagrammeri", kuri rada vizuālu saturu fotogrāfiju un īsu video veidā. Tāpat ir arī YouTube viedokļu līderi jeb "jūtūberi", kuri koncentrējas tikai uz garā formāta video satura izveidi. Arī blogeri tiek iedalīti kā atsevišķa influenceru grupa. Emuāru autori veido garu rakstisku un vizuālu saturu stāstījuma formātā.

Kādās industrijās var sastapt influencerus?

Uz doto brīdi populārākās industrijas, kuras pārstāv viedokļu līderi, ir datorspēles (spēļu tiešraides, padomi spēlētājiem, spēļu atsauksmes), veselība un labsajūta (uzturs, fitness, rūpes par veselību, meditācija), mode un skaistums (kosmētika, grima apmācības, luksusa apģērbs), tehnoloģijas, ceļošana un citas nozares. Šo nozaru uzņēmumi labprāt izmanto influencerus, lai sasniegtu savu mērķauditoriju un pārdotu savu produktu. Tas ir influenceru mārketings – kad zīmoli izmanto atpazīstamu personu viedokļus savā mārketinga stratēģijā.

Influenceru dzīves ēnas puses

Bieži vien iedvesmotāju darbība tiek plaši kritizēta, viņiem tiek pārmests, ka sekotāju skaits ir nopirkts un viņu ietekme un autoritāte ir mākslīgi "uzpūsta". Daudzi uzņēmumi izturas ļoti piesardzīgi attiecībā uz influenceru pakalpojumu izmantošanu, jo nereti viņi var pazust ar preci un neīstenot solītos publicitātes pasākumus.

Influenceris kā profesija – jā vai nē?

Kopumā, skatoties uz šī brīža situāciju Latvijā, influenceru darba tirgus īsti netiek regulēts, un šis arods ir grūti nodefinējams (daudzi nemaz nevar bez papildu skaidrojuma saprast, kas ir influenceris), tāpēc vismaz tuvākajā laikā profesiju klasifikatorā tāda profesija diez vai parādīsies.

Pēc 2019. gada datiem* 3,448 miljardi cilvēku aktīvi izmanto sociālos medijus, kas ir 45% pasaules iedzīvotāju. Pavisam noteikti šis skaitlis turpinās augt un, iespējams, ka nākamajās paaudzēs sociālo tīklu influenceris kļūs par vienu no pieprasītākajām nākotnes profesijām.

*Starptautiskās sociālo mediju aģentūras "We are social" pētījums https://wearesocial.com/global-digital-report-2019